Het Google Zoeknetwerk lijkt oneindig. Toch kun je met behulp van SEA met jouw website bovenaan op de eerste pagina komen te staan. Hiervoor dien je wel de juiste kennis over Google Ads vergaard te hebben. Je kunt hierbij verschillende instellingen gebruiken voor zoekwoorden. Zo kun je op exacte zoekwoorden adverteren om mensen die een bepaalde zoekterm gebruiken te bereiken, maar kun je daarnaast gebruikmaken van brede zoekwoorden zodat mensen die net op een andere manier zoeken, maar wel opzoek zijn naar jou, ook bij jou terechtkomen.

Advertentierangschikking

Google heeft als doel haar gebruikers te laten vinden waar zij naar zoeken. Dat betekent dat je advertenties relevant moeten zijn voor de zoeker om vertoond te worden. De tekst in de advertentie moet kloppen met het zoekwoord en met de content die te vinden is op de landingspagina. Om ervoor te zorgen dat de advertentierangschikking goed verloopt maakt Google gebruik van een zogenoemde kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is afhankelijk van de relevantie van je advertentie, de ervaring op de bestemmingspagina en de verwachte Click Through Rate (CTR). De CTR wordt berekent door het aantal vertoningen van je advertentie te delen door het aantal klikken. Hoe hoger dit percentage, hoe relevanter Google de advertentie gaat vinden. Voor een goede ervaring op de bestemmingspagina is het van belang dat er goede content staat op de webpagina waar in de advertentie naar verwezen wordt en dat dit samenhangt met het zoekwoord waar op wordt geadverteerd.

Waar in de zoekresultaten je advertentie vertoond wordt is dus afhankelijk van meer dan alleen je budget.

Uitsluitingszoekwoorden

Bij adverteren in het zoeknetwerk zijn de zoekwoorden natuurlijk erg belangrijk. Wat ook van belang is, zijn uitsluitingszoekwoorden. Dit zijn woorden waar je juist niet op gevonden wilt worden als bedrijf. Vaak zijn het woorden die lijken op de woorden waar je op adverteert, maar net anders zijn, waardoor zoekers die deze zoekwoorden gebruiken ook op zoek zijn naar net iets anders. Door uitsluitingszoekwoorden in te stellen zorg je ervoor dat je advertentie niet wordt vertoond als het niet nodig is en geef je dus niet onnodig geld uit.

Een goed voorbeeld is het woord ‘tweedehands’ als toevoeging aan een zoekwoord als jij geen tweedehands producten verkoopt.