Server-Side Tagging

Mis geen waardevolle data over websitebezoekers

Veel bedrijven kampen met het probleem dat de tracking van websitebezoekers niet goed verloopt. Ze werken nog met third-party data, waardoor ze veel data over hun websitebezoekers mislopen. Het missen van deze waardevolle data kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de effectiviteit van marketingcampagnes. Gelukkig biedt server-side tagging een effectieve oplossing.

Waarom server-side tagging?

Server-side tagging is een future-proof methode waarbij het verzamelen en verwerken van data plaatsvindt op de eigen server in plaats van op de browser van de gebruiker. Dit stelt bedrijven in staat om efficiënt en nauwkeurig gegevens te verzamelen, om te zetten en door te sturen naar tools als Google Analytics. Server-side tagging is een zeer belangrijke oplossing, vooral met het verbod op third-party cookies vanaf januari 2024 en updates met betrekking tot privacy. Zo blijf je met server-side tagging als website eigenaar voldoen aan steeds veranderende privacyregelgeving en blijf je data verzamelen ondanks privacy updates. Hierdoor kun je je essentiële inzichten behouden zonder afbreuk te doen aan privacy.

Het verschil met client-side tagging

Client-side tagging betreft de oude methode om data te verzamelen. Het verzamelen en verwerken van gegevens vindt plaats op de computer of het apparaat van de gebruiker, door middel van third-part cookies. Server-side tagging is vanaf 2024 de nieuwe methode om data te verzamelen. Hierbij wordt de data niet verzameld op het apparaat van de gebruiker, maar op de server van de website. Voordat de webpagina naar de browser van de gebruiker wordt gestuurd, wordt de data al op de eigen server verzameld en verwerkt. Hierdoor komt de data precies waar bedrijven het willen hebben.

Online ID
Online ID
Online ID

Voordelen

Geen data meer missen en nauwkeurige gegevensverzameling
Door adblockers, updates van browsers en het verbod op third-party cookies, gaat essentiële data verloren. Server-side tagging maakt gebruik van first-party cookies en zorgt ervoor dat alle waardevolle data behouden blijft. Bovendien zijn alle gegevens accuraat en nauwkeurig.

AI-technologieën blijven naar behoren werken
Data wordt steeds belangrijker, vooral doordat campagnes steeds meer worden aangestuurd door AI en machine learning die werken op basis van data. Met server-side tagging zorgen bedrijven ervoor dat alle componenten, zoals automatische biedstrategieën, optimaal blijven functioneren.

Voldoet aan privacywetgevingen
Server-side tagging voldoet aan privacywetgevingen doordat de data in eigen beheer is op de eigen server. Hierdoor wordt de privacy van gebruikers beter beschermd en blijft de data veilig.

Meer controle over data
Bij server-side tagging is er controle over de data-uitwisseling met partijen zoals Google, waardoor bedrijven zelf bepalen met wie ze deze informatie delen. Het biedt de mogelijkheid om bewuste keuzes te maken als het gaat om data-overdracht.

Betrouwbare analyses voor optimale prestaties
Door verwerking op de eigen server ontvangen bedrijven nauwkeurige data voor betrouwbare analyses. Hierdoor wordt het mogelijk om prestaties te verbeteren op basis van betrouwbare en gedetailleerde gegevens.

Verbeterde gebruikerservaring
Server-side tagging vermindert de belasting op gebruikersapparaten, wat resulteert in kortere laadtijden van websites en een verbeterde gebruikerservaring.

Implementatie

Het implementeren van server-side tagging vergt tijd en investeringen. Echter, bedrijven krijgen er waardevolle data voor terug. Doordat wij een nieuw subdomein op een server creëren waarop alle gegevens worden verwerkt, blijft essentiële data behouden, wat van groot belang is voor het optimaliseren van advertentiecampagnes. Tevens weten onze experts hoe zij eventuele API keys voor bijvoorbeeld Facebook Conversions API kunnen implementeren voor effectieve gegevensuitwisseling.

Omdat server-side tagging een nieuwe manier van gegevensverzameling is, snappen we dat het lastig kan zijn om dit op de juiste manier te implementeren. We bieden daarom diverse pakketten aan. Onze experts hebben ervaring en kijken graag mee welk pakket het meest geschikt is in iedere situatie.

Online ID
Online ID

Head of Measurement. Onderzoekt de nieuwste technische ontwikkelingen met betrekking tot data en metingen.

Bonnie

Bonnie

Kom in contact

Vragen of een afspraak maken? Bel Gitte op: 06 407 05 486.

Wil je liever dat wij contact opnemen met jou? Laat dan je gegevens achter.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.