Succesvol worden met Google Ads in 2021

In 2021 staan ons grote nieuwe veranderingen en trends te wachten in Google Ads, die invloed kunnen hebben op je online marketing strategie. Dus lees verder om meer te weten te komen over de veranderingen en trends in 2021 en hoe je hier gebruik van kunt maken!

Google Ads in 2021

Voorbereiden op de toekomst

De wereld van online marketing is constant in beweging. Dit geldt zeker voor Google Ads. Rond 2016 kwam de focus steeds meer te liggen op automation en machine learning. Google introduceerde slim bieden, waarbij machine learning wordt gebruikt in biedstrategieën om bij iedere veiling het aantal conversies of de conversiewaarde te optimaliseren. Met deze veranderingen wordt er dus steeds meer geautomatiseerd vanuit jouw data. Dit is de reden dat overkoepelende strategie steeds belangrijker wordt.

Daarnaast zijn er steeds meer kanalen beschikbaar om op te adverteren via Google Ads. Zo kun je nu naast adverteren op Search, Display, Video en Shopping, ook adverteren op Apps, Discover, Gmail en Travel. Deze kanalen bieden erg veel kansen en zorgen ervoor dat je op veel manieren zichtbaar kunt zijn. Zo kun je steeds meer merkbekendheid en verkeer krijgen door op veel plekken aanwezig te zijn. Het brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Alle kanalen hebben unieke eigenschappen waarmee verschillende doelen kunnen worden behaald. Het is daarom belangrijk om met een goed plan de kanalen samen te laten werken.

Tot voor kort kwam Google vooral met veel network-first solutions, zoals smart display campagnes en dynamische remarketing. Hierbij worden automatisch mensen getarget die het meest waarschijnlijk conversies zullen genereren. Deze mensen krijgen relevante producten en afbeeldingen te zien om ze zo naar je website te brengen. Google heeft bekend gemaakt dat de focus in de toekomst meer zal gaan liggen op objective-first solutions. Hierbij ligt de focus leggen op het behalen van doelstellingen. Zo zijn er nu lokale campagnes die op verschillende kanalen kunnen worden weergegeven, zoals Google Maps, het zoeknetwerk, Youtube en het display netwerk. Een ander goed voorbeeld is Smart Shopping, waarbij Shopping en Display worden gecombineerd. Hier zouden in de toekomst ook Search en dynamische zoekadvertenties bij kunnen komen. Zo wordt dus meer de focus gelegd op doelstellingen halen met alle kanalen samen in plaats van aparte doelstellingen voor specifieke kanalen.

Strategie wordt steeds belangrijker

Nu denk je misschien dat door automatisering Google alles voortaan voor ons doet, maar niets is minder waar. Nu de knoppen niet meer het belangrijkste zijn, is het nog belangrijker dat er na wordt gedacht over de juiste strategie. Als je automatisering wilt inzetten, is een goed plan nodig om de juiste keuzes te maken. Denk hierbij aan keuzes als indeling van campagnes, de biedstrategie en de kanalen die worden ingezet. Zonder juiste strategie kun je erg veel geld pompen in campagnes die niet opleveren wat je wilt bereiken.

Bij het maken van een goede strategie voor Google Ads zijn enkele zaken belangrijk. Zo moet er worden gedacht vanuit de doelstellingen van het bedrijf. Wat zijn belangrijke doelen die het bedrijf wil behalen? Is dat bijvoorbeeld merkbekendheid, meer verkeer naar de website, meer omzet of meer winst? Vervolgens kan met een focus op de te behalen doelstellingen worden nagedacht hoe Google Ads hiervoor kan worden ingezet. Verschillende kanalen kunnen ook verschillende doelen behalen en er moet worden nagedacht hoe deze samen kunnen gaan werken. Daarnaast kan automatisering anders worden ingezet bij verschillende doelen. Er zijn dus veel handige nieuwe opties, maar je moet ze wel op de juiste manier kunnen inzetten.

ROAS versus POAS

Een andere grote verandering die nu speelt, is de verschuiving van ROAS naar POAS. Veel E-commerce bedrijven en marketeers kijken naar de ROAS (Return on Ads Spend) om het succes van campagnes te bepalen. Hierbij wordt gekeken hoede omzet zich verhoudt tot de gemaakte kosten. De focus ligt bij ROAS dus op omzet, terwijl winst er echt toe doet voor een E-commerce bedrijf. Je kijkt snel naar ROAS en omzet omdat deze makkelijk in te zien zijn. Alleen naar omzet kijken, kan echter ook erg misleidend zijn. Sommige campagnes lijken misschien te renderen, maar wordt er ook werkelijk winst op behaald?

De meeste adverteerders gebruiken ROAS doelstellingen op basis van gemiddelden, terwijl POAS (Profit on Ad Spend) mogelijk veel interessanter is. Er wordt bij een doel-ROAS een gemiddelde winstmarge over een hele webshop genomen en hiermee wordt vervolgens berekent hoeveel geld in advertentiekosten kunnen worden gestoken om quitte te spelen. Als er bijvoorbeeld een gemiddelde winstmarge is van 30% over een hele webshop, kan er 30% van de omzet worden uitgegeven aan advertenties om quitte te spelen. Hierbij is dus minimaal 3 keer de investering, ofwel een ROAS van 300%, nodig. Hierbij worden individuele producten snel over het hoofd gezien, terwijl hier grote verschillen in winst in kunnen zitten. Door de focus op POAS te leggen, kun je slimmere keuzes maken die je campagnes meer winstgevend maken. Winstmarges tussen producten kunnen namelijk erg verschillen, waardoor producten waar veel winst op wordt behaald met de gemiddelde winstmarge lijken tegen te vallen.

ROAS vs POAS

Om met POAS aan de slag te gaan, moet een winstberekening worden toegevoegd aan je feed. Het is namelijk belangrijk om met individuele winstmarges te gaan werken in plaats van gemiddelde winstmarges. Hierbij kan worden gedacht aan het toevoegen van transportkosten, kostprijs en kunnen retouren en annuleringen mee worden genomen. Zo gebruik je dus echt de netto cijfers. Vervolgens kan deze informatie worden geïmporteerd in Google Analytics, Google Ads en Facebook Ads. In Google Ads kan hiermee een nieuwe conversieactie worden ingesteld die de oorspronkelijke vervangt. Dit heeft veel effect op slimme biedstrategieën en je conversiemeting. Het is daarom belangrijk om hier goed over na te denken en gebruik te maken van de beschikbare data. Het wisselen van ROAS naar POAS is dus ook zeker niet makkelijk. Uiteindelijk krijg je wel meer inzicht in de winstgevendheid van je campagnes waardoor je beter kunt optimaliseren. Vooral voor bedrijven met een groot assortiment en grote verschillen in winstmarges is het daarom echt een must in de toekomst.

Wat is belangrijk voor Google Ads in 2021?

Uiteindelijk zal er in Google Ads steeds meer geautomatiseerd worden en zullen er meer opties en kanalen bijkomen. Dit betekent dat er meer tijd gaat zitten in het combineren van kanalen en de strategie erachter. Het draait om het maken van een goed gegrond plan op basis van de bedrijfsdoelstellingen. Hierbij wordt gekeken naar winst behalen, bijpassende biedstrategieën en het optimaal samenwerken van kanalen. Ook zal er steeds meer een verschuiving plaatsvinden van ROAS naar POAS om keuzes op te baseren, waardoor de focus meer komt op werkelijke winst. Strategie is dus belangrijker dan ooit tevoren. Wil je aan de slag met Google adverteren anno 2021 en weet je niet waar te beginnen? Maak een afspraak met een van onze specialisten om samen de ideale strategie voor jouw bedrijf te maken. Zo kan ook jouw bedrijf online gaan scoren.

Neem vrijblijvend contact met ons op