Organische vertoningen in Google Shopping

Oktober 2020

De mogelijkheden wat betreft Google Shopping worden steeds uitgebreider. In april kondigde Google aan om ook gratis vertoningen beschikbaar te stellen in Google Shopping. Deze mogelijkheid wordt halverwege oktober in Europa officieel uitgerold, maar wij hebben de afgelopen weken al een regelmatig organische shopping advertenties voorbij zien komen. In de toekomst worden de mogelijkheden wat betreft Google Shopping nog uitgebreider. Erg belangrijk dus om nu al alles hiervoor goed in te stellen in het Google Merchant Center.

online-shoppen

Hoe werkt de zichtbaarheid in de organische shopping resultaten?

Zichtbaar worden in de organische shopping resultaten? Zorg er voor dat er voor de producten in de product-feed alle vereiste product kenmerken zijn ingevuld, zoals de titel van het product, een afbeelding en de prijs. Naast de vereiste product kenmerken is het mogelijk om nog vele extra kenmerken toe te voegen aan de producten. Hoe uitgebreider de product-feed, hoe beter. Met meer product informatie kan Google beter inschatten of het product relevant is om te tonen in de shopping resultaten. Daarnaast is het in Google Shopping mogelijk om de zoekresultaten te filteren op kenmerken. Bij schoenen is het bijvoorbeeld mogelijk om te filteren op merk, materiaal en prijs. Door zoveel mogelijk informatie toe te voegen in de product-feed kun je producten super relevant maken.

 

De bovenste rij met producten zijn gesponsorde advertenties. Op de tweede rij zijn organische resultaten te zien.

Waarom ook organische shopping resultaten?

Google is al een tijd bezig met het aanpassen van het Google Shopping Netwerk door middel van het toevoegen van de gratis resultaten. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling versneld doordat mensen nu meer online shoppen dan voorheen. Deze ontwikkeling geeft ondernemers de mogelijkheid om hun naamsbekendheid te vergroten bij de consumenten die geïnteresseerd zijn in hun producten. Daarnaast wil Google op deze manier de concurrentiestrijd aangaan met vergelijkingssites en grote webshops zoals Amazon en Bol.com. Zo krijgen kleine ondernemers ook een kans om zichtbaar te zijn tussen de grote spelers en heeft de consument meer producten en webshops om uit te kiezen!

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden met Google Shopping?

Neem vrijblijvend contact met ons op