Online Marketing Strategie

Van Oriëntatie tot Klantrelatie

Bij het samenstellen van een online marketing strategie, het is belangrijk om als bedrijf in iedere fase van de klantreis aandacht te geven aan je potentiële klanten. Om de klantreis duidelijk in kaart te brengen hanteren wij het See, Think, Do, Care – Model. Dit model geeft ieder contactmoment dat een potentiële klant heeft met je bedrijf weer: voor, tijdens en na een aankoop. Voor de online marketing strategie is het belangrijk dat je in iedere fase aandacht besteedt aan je potentiële klanten. Uit onze ervaring is gebleken dat niet alleen het moment van aankoop is belangrijk om een sterke online marketing strategie te creëren, ook de momenten voor -en na het doen van een aankoop zijn belangrijk.

Het See, Think, Do, Care – Model

Het model bestaat uit vier fases die uiteindelijk leiden tot bijvoorbeeld het aanschaffen van een product of het aanvragen van een dienst.

  1. See: In deze fase is er nog geen sprake van een aankoopintentie. In deze fase is het belangrijk om de focus te leggen op het creëren van naamsbekendheid en ervoor te zorgen dat je on top-of-mind komt bij je doelgroep. Dit kun je bijvoorbeeld doen door zichtbaar te zijn op de social media kanalen van je doelgroep.
  2. Think: De potentiële klant overweegt het product of de dienst aan te schaffen. In deze fase is de klant al gerichter op zoek naar een product of dienst in jouw branche. In deze fase gaat de klant op naar informatie en inspiratie en verdiept hij zich verder door producten of diensten met elkaar te vergelijken. In deze fase is het belangrijk dat jouw doelgroep je kan vinden via de zoekmachine wanneer er gezocht wordt naar de producten die je verkoopt of de diensten die je aanbiedt.
  3. Do: De potentiële klant wordt een klant, een aankoop of een actie wordt gedaan. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat er bij jouw bedrijf een aankoop wordt gedaan door zichtbaar te zijn met een Google Shopping advertentie. De klant krijgt dan meteen jouw product te zien wanneer hij of zij hier naar zoekt in Google en kan het product meteen aanschaffen.
  4. Care: Wanneer de aankoop is voltooid en de klant is tevreden, is het belangrijk om deze klant aan je te blijven binden en te werken aan de klantrelatie. In de Care-fase wil je dat de klant genoeg geprikkeld blijft om aan jouw bedrijf verbonden te blijven. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van E-mailmarketing. Door regelmatig E-mails te verzenden met interessante aanbiedingen kun je jouw klanten verleiden om vaker een aankoop te doen.
online-marketing-strategie

De fases voor het doen en na van een aankoop zijn net zo belangrijk als de Do-fase, waarin klanten daadwerkelijk een aankoop doen of een actie wordt uitgevoerd. In de oriëntatie fase is het erg belangrijk om zichtbaar te zijn als bedrijf. In deze fase kunnen potentiële klanten je leren kennen en kunnen zij kennis maken met de producten of diensten die jij aanbiedt. Ook nadat de aankoop voltooid is, wil je in beeld blijven bij de klant zodat hij of zij vaker bij jou aankopen wilt doen. In de Care-fase kun je je klanten bijvoorbeeld verleiden met leuke kortingsacties of persoonlijke aanbiedingen.

Er zijn verschillende opties mogelijk om jouw doelgroep te kunnen bereiken in alle fases van het See, Think, Do, Care – Model. Wij helpen jouw bedrijf graag met samenstellen van een passende online marketing strategie. Meer weten over het samenstellen van jouw online marketing strategie?

Neem contact op
Bel ons: +31 161747859