Nog geen online marketing strategie? Zo pak je het aan

Nog geen online marketing strategie? Als ondernemer focus jij je op de missie en visie van je bedrijf. Je werkt aan de identiteit van je product en denkt continue vooruit. Zo ben je je er bewust van dat de online wereld steeds groter wordt. Het is daarom een gemiste kans om online marketing niet te verwerken in je missie en visie en om hier geen strategie voor uit te denken om je doelen te bereiken. Maar waar begin je nou met je online marketing strategie? Het is niet jouw vakgebied en er zijn tal van mogelijkheden in de online wereld. Dat kan natuurlijk overweldigend voelen en wij snappen dat. Met dit artikel willen we jou een leidraad geven om hiermee aan de slag te gaan.

 

Het opzetten van je online marketing strategie

Het ‘’See, Do, Think, Care’’ funnel model van Google is leidend voor je online marketing strategie. Dit model geeft je de handvaten die je nodig hebt. Je verdiept je hiervoor in de customer journey die jouw klant aflegt. Welk pad legt jouw klant af vanaf het moment dat ze jouw bedrijf nog niet kennen tot aan het moment dat ze al meerdere keren iets bij jou hebben gekocht.

 

De vier fases van het ‘’See, Do, Think, Care’’ model

Klanten doorlopen vaak vier fases:

  1. See. In de eerste fase ‘’See’’, bevinden zich potentiële klanten die zichzelf nog aan het oriënteren zijn. Je wilt daarom in deze fase vooral naamsbekendheid van je bedrijf creëren, en bent bezig met je branding.
  2. Think. In de tweede fase ‘’Think’’ bevinden zich de potentiële klanten die op dit moment overwegen om een aankoop te doen. Je wilt er in deze fase voor zorgen dat je opvalt bij de klant, en branding en sales komen daarom dus samen in deze fase.
  3. Do. In de derde fase ‘’Do’’ bevinden zich de klanten die op dit moment een aankoop willen doen. Je wilt er dan ook voor zorgen dat je die conversie binnen haalt, en daarmee is deze fase echt gericht op sales.
  4. Care. In de vierde en laatste fase ‘’Care’’ bevinden zich de klanten die al meerdere keren iets bij hebben gekocht. Je wilt ervoor zorgen dat de klant blijft terugkeren en jou promoot, en richt je in deze fase daarom op de aftersales.

Bart wilt graag 3 keer per week sporten

Bart is zich aan het oriënteren voor een sportschool

Bart heeft zich georiënteerd en wil een lidmaatschap afsluiten

Bart heeft recentelijk een lidmaatschap afgesloten en wil zijn goede ervaringen delen met vrienden en familie

Key Performance Indicators bepalen  

Zoals bovenstaand benoemd is iedere fase anders. Je doelgroep wordt dan ook per fase kleiner en gerichter. Het is belangrijk om je boodschap hier op aan te passen. Door middel van KPI’s ga je nu je online marketing strategie per fase bepalen. KPI’s worden gebruikt om het succes in iedere fase te kunnen meten. Voorbeelden hiervan zijn het aantal vertoningen, het aantal bezoekers, en de omzet. Bij de keuze op welke KPI’s je wilt focussen per fase, denk je aan de grootte van je doelgroep en het doel van je bedrijf. Onthoud hierbij ook dat deze KPI’s voor ieder bedrijf anders kunnen zijn. Tot slot is het belangrijk om te blijven testen. Analyseer of bepaalde KPI’S in bepaalde fases goed werken en kies waar nodig voor een andere KPI.

 

 Aan de slag met je online marketing strategie

Wil je graag dat we met je meedenken? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag!

Neem contact met ons op