Meest gemaakte fouten met een Duitse webshop

Om ervoor te zorgen dat jouw webshop in Duitsland een succes wordt is het handig om veel gemaakte fouten te vermijden. Wij hebben deze voor je op een rijtje gezet zodat jij een paar stappen voorloopt op anderen.

Wat moet je vooral niet doen

1. Geen goed vertaalde website

Eén van je eerste stappen wanneer je met je webshop wilt uitbreiden naar Duitsland is het vertalen van je website. Dit is een erg belangrijk onderdeel, omdat Duitsers veel waarde hechten aan hun taal. Het is essentieel dat de website in perfect Duits wordt vertaald. Dit wekt vertrouwen bij de consument, terwijl taalfouten potentiële kopers afschrikken. Daarnaast zal dit positief bijdragen aan de SEO van je website, waardoor je beter vindbaar bent op het internet. Wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken?

Neem dan contact met ons op

2. Geen Duitse klantenservice

Als je zelf de Duitse taal goed beheerst zal dit voor jou geen valkuil zijn, maar als je geen Duits spreekt is dit wel een goed punt om rekening mee te houden. Zoals eerder benoemd zijn Duitsers trots op hun taal. Daarnaast zijn er in Duitsland meer mensen die de Engelse taal niet beheersen dan in Nederland. Om de klanttevredenheid en het vertrouwen hoog te houden is het belangrijk ervoor te zorgen dat je je Duitse klanten in het Duits te woord kunt staan.

3. Missende populaire betaalmethodes

Iets wat vaak vergeten wordt is het aanbieden van gebruikelijke Duitse betaalmethoden. Je herkent het vast zelf ook wel; je wilt gaan bestellen bij een (buitenlandse) webshop totdat je erachter komt dat betalen via je gewenste betaalmethode niet mogelijk is. Dit wordt dan vaak een punt waarop je toch afhaakt ondanks dat je bereidt was om een bestelling te plaatsen. Dit werkt in Duitsland net zo. Zorg er dus voor dat je populaire betaalmethoden, zoals PayPal, Sofort en Giropay toevoegt. Nog een pluspunt hiervan is dat je jezelf kunt onderscheiden van je concurrentie. Als jij ervoor zorgt dat consumenten makkelijk bij jou kunnen afrekenen dan zullen ze minder snel overstappen naar je concurrenten.

4. Geen Impressum op je website

Mocht je nog nooit van een Impressum gehoord hebben, blijf dan vooral lezen. Een Impressum is een wettelijk verplichte sectie die op je Duitse website moet staan. Dit bevat, onder andere, contactinformatie van het bedrijf en de eigenaar. Dit biedt transparantie aan de bezoekers van je website. Heb je dit niet op je website staan? Dan kan het resulteren in boetes en juridische problemen.

Tip: Plaats een link naar het Impressum in je footer.

5. Ervan uitgaan dat Nederlanders en Duitsers hetzelfde zijn

Voor velen zal het logisch klinken dat Nederlanders en Duitsers niet hetzelfde zijn. Toch wordt dit vaak vergeten wanneer bedrijven gaan uitbreiden naar ons buurland. Er wordt vaak voor dezelfde strategie gekozen met de gedachte dat dit in Nederland goed werkt, dus dan zal dat in Duitsland ook wel zo zijn. Helaas is dit vaak niet het geval en zal je de strategie echt op het land moeten afstemmen. Lees daarom ook over de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse consument. Deze hebben we keurig voor je op een rijtje gezet.

Online ID

Suzan helpt je de juiste strategie te bepalen voor verschillende kanalen. Bel haar met al je vragen!

06 408 316 77

Digital Consultant

Digital Consultant