Duitse versus Nederlandse consumenten

Wanneer je een webshop in Duitsland wilt beginnen moet je ook zeker rekening houden met de verschillen tussen Nederland en Duitsland. Hier zullen een aantal belangrijke verschillen uitgelegd worden tussen de Nederlandse en Duitse consument met ook wat tips om rekening mee te houden wanneer je gaat uitbreiden naar ons buurland.

Download het e-book

Waar moet je aan denken?

1. De Duitse Taal

Het klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar wanneer je een webshop in Duitsland opent is de Duitse taal erg belangrijk. Waar wij Nederlanders sneller genoegen nemen met bijvoorbeeld een Engelse webshop, hechten Duitsers veel waarde aan hun eigen taal. Het is daarom belangrijk om een goed vertaalde website te hebben en hierbij de juiste tone-of-voice te gebruiken voor je doelgroep.

2. Wat communiceer je?

Duitse consumenten zijn een andere manier van communiceren gewend. Waar wij Nederlanders gevoelig zijn voor kortingen en aanbiedingen, zijn Duitsers gevoeliger voor productspecificaties en de kwaliteit van het product. Het is dus goed om deze dingen meer naar voren te laten komen op de website en in je marketingactiviteiten. Daarnaast wordt het door Duitsers meer gewaardeerd als ze met ‘u’ worden aangesproken in plaats van ‘jij’. Schakel voor sterke teksten op je website hulp in van een professioneel Online Marketingbureau.

3. Zorg dat ze je vertrouwen

Wanneer Duitse consumenten bij een webshop gaan bestellen willen ze graag weten wie er achter het bedrijf zitten, waar het vandaan komt, etc. Dit is iets wat Nederlanders vaak minder belangrijk vinden en wordt daarom ook gauw vergeten met een uitbreiding naar Duitsland. Om ervoor te zorgen dat je website vertrouwen wekt is het onder andere belangrijk om Duitse contactgegevens op je website te hebben. Daarnaast is het hebben van verschillende keurmerken voor Duitsers van grote waarde. Het is dus handig om deze te verkrijgen en duidelijk op je website te plaatsen. Verder zijn dingen als een goede ‘over ons’ pagina en het toevoegen van Duitse betaalmethoden ook belangrijk. Om helemaal over te komen als een Duits bedrijf is het aan te raden om een domein te bemachtigen met .de.

Tips voor het maximaliseren van succes bij Duitse consumenten

Naast de bovengenoemde verschillen tussen de Nederlandse en Duitse consument, is het goed om met de onderstaande punten ook rekening te houden wanneer je een webshop in Duitsland opent.

  • Zorg dat alles echt Duits is. Duitsers zijn meer geneigd om iets te kopen bij een webshop die daadwerkelijk Duits is óf in ieder geval Duits oogt.
  • De Duitse taal is langer. Wanneer je gaat adverteren in Duitsland is het goed om te onthouden dat Duitse woorden vaak langer zijn dan de Nederlandse variant. Pas je teksten dus aan en laat ze schrijven of controleren door iemand die de Duitse taal volledig beheerst.
  • Duitsers zijn geen fan van verzendkosten. Zorg dus dat je hier rekening mee houdt wanneer je je producten naar Duitsland wilt verzenden. Kan je er echt niet onderuit? Communiceer de verzendkosten dan duidelijk en houdt ze zo laag mogelijk.
  • Verkoop je producten via online marktplaatsen. In Nederland worden online marktplaatsen steeds populairder, maar in Duitsland zijn ze al langer veel gebruikelijker. Twijfel je nog om een webshop in Duitsland te openen? Dan kan het aanbieden van je producten op, bijvoorbeeld, Amazon een uitkomst zijn. Ruim 79% van de zoektochten naar producten begint zelfs op Amazon.

Bij het uitbreiden van een webshop naar Duitsland is het belangrijk om de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse consument in gedachten te houden. Duitse consumenten hechten waarde aan de Duitse taal, productspecificaties en vertrouwen in het bedrijf. Een goed vertaalde website, Duitse contactgegevens en keurmerken dragen bij aan het wekken van vertrouwen. Daarnaast is het aanbieden van producten op online marktplaatsen en het vermijden van hoge verzendkosten essentieel. Door deze verschillen te begrijpen en erop in te spelen, vergroot je de kans op succes in de Duitse markt.

Verder lezen? Download het e-book

Online ID

Suzan helpt je de juiste strategie te bepalen voor verschillende kanalen. Bel haar met al je vragen!

06 408 316 77

Digital Consultant

Digital Consultant