Case study online dierenapotheek

In het begin

Om een samenwerking te starten kijken we altijd eerst naar de huidige situatie: hoe staat het op dat moment gesteld met de online marketing campagnes? Wat voor campagnes zijn er en wat zien we daarin?

In oktober 2018 startte de samenwerking. Er bestond al een Google Ads account met actieve campagnes, maar deze campagnes waren niet optimaal en boden nog veel ruimte voor verbetering. Er waren campagnes die niet goed onderverdeeld waren en campagnes die niet binnenhaalden.

Hoe we dit hebben aangepakt

We zijn begonnen met het opzetten van nieuwe campagnes. Er werden Search, RLSA (Remarketing List Search Ads) en Shopping campagnes gemaakt voor de belangrijkste merken van de dierenapotheek en later voor alle merken. Het doel van de campagnes was het verhogen van de omzet vanuit Google Ads. De webshop was naast Nederland al actief in Duitsland, België, Oostenrijk en Zwitserland. Vervolgens begonnen we met het testen van campagnes in Denemarken, Finland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Portugal, Spanje en Zweden. Het doel hiervan was te ontdekken in welke andere Europese landen de merken succesvol konden zijn. Na 1,5 maand konden we conclusies trekken.

Over het bedrijf

Bij deze online dierenapotheek kunt u terecht voor alle diergeneesmiddelen, verzorgingsproducten en dieetvoeding voor dieren. Er is een uitgebreid scherp geprijsd assortiment met bekende merken. Ze verkopen in meerdere landen in Europa en hebben en staan klaar voor ‘alles voor gezonde dieren’.

Over het bedrijf

Bij deze online dierenapotheek kunt u terecht voor alle diergeneesmiddelen, verzorgingsproducten en dieetvoeding voor dieren. Er is een uitgebreid scherp geprijsd assortiment met bekende merken. Ze verkopen in meerdere landen in Europa en hebben en staan klaar voor ‘alles voor gezonde dieren’.

De resultaten

Vanaf het begin van onze samenwerking was het doel de omzet vanuit Google Ads te verhogen. We hielden hierbij een minimale ROI van 2 aan. De omzet steeg met 2.279%. In april 2019 veranderde deze doelstelling van meer omzet naar een hogere ROI. Er werd meer geïnvesteerd in campagnes die een hogere ROI hadden en de omzet daalde hierdoor. Echter ging de ROI van rond de 2,5 naar een stabielere 5 en werd het doel zo behaald.

De omzet uit Google Ads van juli 2018 tot en met augustus 2019. De lijn (september 2018) geeft de beginpositie aan aangezien de samenwerking startte in oktober 2018.

De omzet en ROI in Google Ads van november 2018 tot en met augustus 2019. De lijn (april 2019) geeft het moment aan waarop het doel veranderde van meer omzet naar een hogere ROI.

De dierenapotheek over de samenwerking met Online ID

“Online ID is onze partner met betrekking tot onze SEA activiteiten. Mark en Pim staan altijd voor ons klaar. Ze hebben – of maken – de tijd en ruimte voor regelmatig en persoonlijk contact. Als er vragen zijn, kun je hen altijd bellen of mailen. Maandelijks ontvangen we een overzichtelijke rapportage, welke altijd telefonisch besproken en toegelicht wordt. Online ID heeft veel aandacht voor (de wensen van) de klant en staat bovendien open voor alle ideeën. Er wordt altijd meegedacht en gekeken naar wat de mogelijkheden zijn. Ze hebben ontzettend veel kennis in huis over SEA en zijn bereid om deze kennis te delen door middel van trainingen. Ik heb mijn training van hen als zeer leerzaam ervaren en kan nu goed uit de voeten binnen ons Google Ads account, in samenwerking met Mark en Pim.

Terug naar alle cases