E-mailmarketing: 3 redenen waarom het onmisbaar is

E-mailmarketing is een krachtig middel om met klanten te communiceren. Het wordt gezien als het meest effectieve kanaal binnen online marketing en is dus zeker iets wat je niet mag overslaan in je marketingstrategie. Velen doen dat helaas wel en lopen hierdoor interessante informatie en klanten mis. In deze blog haken we in op drie kenmerken die e-mailmarketing interessant maken.

1. E-mail is het meest gebruikte communicatiemiddel

Eigenlijk maakt iedereen wel gebruik van e-mail. Er zijn zelfs drie keer zo veel gebruikers dan op social media. We gebruiken ook bijna dagelijks het e-mail kanaal. Sommigen checken zelfs hun e-mail tot wel 20 keer per dag! De een checkt het op kantoor en de ander bekijkt het op zijn telefoon in de ochtend tijdens het ontbijt. We zien dat juist op mobiel het gebruik groeit.

E-mail is een goede manier om in contact te komen én te blijven met je klanten.

Tip: optimaliseer je e-mails voor mobiel. Mobiele lezers waarderen mobielvriendelijke e-mails en klikken meer in e-mails die goed leesbaar zijn.

2. Het zorgt voor meer conversies

E-mail is al jaren het online marketingkanaal met de hoogste Return On Investement. Voor elke euro die je investeert krijg je ongeveer 35 euro terug. Met een relatief laag budget kun je al veel halen uit e-mail.

Daarnaast blijkt uit het Nationaal E-mailonderzoek van Spotler (2019) dat 73% van de Nederlanders een aankoop heeft gedaan naar aanleiding van een e-mail. Maar deze aankopen komen niet zomaar uit de lucht vallen, je moet er wel iets voor doen. Mensen ontvangen graag goede informatie, interessante updates of aanbiedingen. Het is dus erg belangrijk dat de content van je nieuwsbrief relevant is voor de doelgroep. Men hecht meer waarde aan relevante content. Als iemand ergens de waarde ervan inziet klikken ze sneller door in je e-mail en heb je een grotere kans dat ze een aankoop doen.

Weet ook dat jouw nieuwsbrief mensen prikkelt. Als je de e-mailadressen van je klanten hebt, kun je ze regelmatig bereiken en ze dus ook regelmatig prikkelen om iets te kopen.

Tip: maak optimaal gebruik van call-to-actions om mensen te leiden naar je website en ze zo mogelijk iets te laten kopen.

3. Je bouwt loyaliteit op

Klantenbinding door middel van e-mailmarketing is enorm belangrijk. Het kost namelijk veel meer energie en geld om iemand klant te maken dan die te behouden.

Een voorbeeld: Iemand die vandaag een printer bestelt, heeft ongeveer over 4 maanden weer nieuwe inktpatronen nodig. Je zou de klant na 3,5 maanden een gepersonaliseerde e-mail kunnen sturen met een kortingsbon voor inktpatronen. Je kunt daarnaast in diezelfde mail uitleggen waarom het verstandig is om regelmatig de inktpatronen te vervangen en benadruk je de unieke kenmerken van het bedrijf nog een keer. De klant kan via de e-mail naar de website om nieuwe inktpatronen te kopen en zijn probleem van lege inktpatronen verhelpen.

Met de e-mailmarketing software van Copernica kun je gemakkelijk zien hoe vaak en welke producten iemand heeft gekocht. Op basis van deze informatie kun je eenvoudig zo’n gepersonaliseerde e-mail als in het voorbeeld sturen. Hierbij lever je relevante content aan en laat je mensen ook een beetje speciaal voelen. Als je dit blijft doen voor je bestaande klanten groeit het vertrouwen en blijven ze je leuk vinden.

Mocht je meer willen weten over e-mailmarketing dan kunnen we je daar zeker bij helpen!

Neem vrijblijvend contact met ons op