CanDo Hout op Maat

  • 71,62% van de bezoeken aan de configurators afkomstig uit google ads

  • Van 1.517 naar 36.268 paginabezoekers in vier maanden met sea

  • Gehele funnel inzichtelijk middels google tag manager

In het begin

Onze samenwerking met CanDo is gestart in augustus 2019. De vraag en wens was om meer verkeer en bekendheid te genereren voor CanDo Hout op Maat. In samenwerking met Gamma en Karwei (later is ook Praxis hierbij gekomen) biedt CanDo de mogelijkheid om via een configurator je gewenste houtsoort op maat te laten zagen. Er kwam op dat moment nog te weinig traffic naar deze pagina en de bekendheid voor deze mogelijkheid moest opgebouwd worden.

 

Hoe we dit hebben aangepakt

We kregen een budget om binnen 4 maanden tijd de prestaties te verbeteren. We besloten gebruik te maken van de verschillende mogelijkheden binnen Google Ads om zowel bekendheid op te bouwen als verkeer naar de pagina te genereren. Zo zijn we begonnen met het adverteren in Search, Display en Video.

Aan de hand van een uitgebreid zoekwoord onderzoek besloten we campagnes op te zetten op basis van de verschillende houtsoorten in combinatie met ‘op maat’, ‘op maat zagen’ en ‘laten maken’. Daarnaast zorgden we voor een Dynamic Search Ad campagne om eventuele missende zoekwoorden verder op te vangen. De focus hierin was om zoveel mogelijk verkeer naar de website te krijgen binnen het beschikbare budget.

De Display en Video campagnes hebben we op twee manieren ingezet:

  • Targeting op basis van remarketing, mensen die de CanDo Hout op Maat pagina bezochten, maar nog niet naar de configurator waren gegaan.
  • Targeting op basis van doelgroepen zoals mensen met interesse in doe-het-zelf, huis en tuin, klussers, doelgroepen op basis van relevante zoekopdrachten en vergelijkbare doelgroepen van websitebezoekers.

De meetbaarheid is geheel ingericht aan de hand van Google Tag Manager. Omdat men doorklikt naar een andere site binnen Gamma, Karwei of Praxis, hebben we ervoor gezorgd dat de uitgaande klikken naar de configurators inzichtelijk werden. Daarnaast hebben we inzichtelijk via een apart Analytics account, welke op de website staat van de configurators, hoe bezoekers de funnel doorlopen en hoeveel mensen het product toevoegen aan hun winkelmandje.

Hieronder is een voorbeeld van deze funnel te zien. De cijfers zijn fictief.

Online ID

Over het bedrijf

CanDo biedt een uitgebreid assortiment aan doe-het-zelf producten zoals deuren, vloeren, traprenovatie, steigerhout en radiatorbekleding. Met de producten van CanDo kun je eenvoudig je eigen stijl creëren en is passend in ieder interieur.

Met CanDo Hout op Maat biedt CanDo al het plaatmateriaal wat men nodig heeft voor een klusproject in of rondom het huis. Aan de hand van de configurators in samenwerking met Gamma, Karwei en Praxis kan iedereen gemakkelijk zijn of haar hout op maat laten zagen.

De resultaten

In de eerste vier maanden konden we mooie stappen maken. Waar in de vier maanden eerder (1 april t/m 31 juli) maar 1.517 bezoekers naar de Hout op Maat pagina’s kwamen, waren dit er van 1 augustus t/m 30 november maar liefst 36.268.

Via de Search campagnes klikte 41,74% door naar de configurator pagina.

Na deze eerste periode van positieve resultaten en een goede evaluatie, hebben we in het nieuwe jaar de samenwerking vervolgd welke tot op heden nog steeds loopt. Tussentijds hebben er enkele veranderingen plaatsgevonden:

  • Verschuiving van de focus van verkeer naar de website, naar zoveel mogelijk mensen die naar de configurator gaan
  • Verhoging van advertentiebudget
  • Uitbreiding met tafelblad op maat mogelijkheid
  • Uitbreiding met configurator bij de praxis

In september verplaatste de focus van zoveel mogelijk verkeer naar de website, naar zoveel mogelijk mensen die naar de configurator doorklikken. Om deze reden pasten we de advertentieteksten aan en veranderden we de strategie van klikken maximaliseren naar conversies maximaliseren. Binnen 3 maanden zorgde dit voor een verhoging van 4,29%.

Wanneer we kijken naar de algemene resultaten dan is het Betaalde Zoekverkeer verantwoordelijk voor 71,63% van de klikken naar een van de configurators. Het is ook duidelijk dat hier het conversiepercentage een stuk hoger ligt dan bij andere kanalen zoals Organisch en Direct verkeer.

Online ID

Conclusie

We zijn voor CanDo Hout op Maat begonnen met een duidelijke doelstelling, namelijk het vergroten van de bekendheid en genereren van meer verkeer naar de Hout op Maat pagina’s. Aan de hand van deze vraag, hebben we goede metingen ingesteld zodat we de gehele funnels van de bezoekers inzichtelijk hebben. Op deze manier kunnen we eerlijke en efficiënte data verzamelen en blijven optimaliseren voor de beste resultaten.

Een langdurige samenwerking zorgt ervoor dat we met lange termijn strategieën kunnen werken en dit is dan ook het geval bij de samenwerking met CanDo. Al 2,5 jaar blijven we met elkaar sparren over strategie en kansen. Op die manier kunnen we samen blijven groeien. We spelen daarbij in op actualiteiten (denk aan de coronacrisis waarin mensen meer zijn gaan klussen tijd) en blijven goed schakelen. Het is duidelijk gebleken dat Google Ads een succesvol kanaal is voor CanDo Hout op Maat, zowel voor het genereren van meer bekendheid als voor het trekken van bezoekers naar de pagina én de configurators.

Online ID
Online ID

Bart weet alles van SEA. Hij tilt Google Ads en Bing campagnes naar een hoger niveau. Meer omzet uit je SEA campagnes halen? Bel dan naar:

06 301 26 484

Sea topper

Sea topper