Case study Stichting MIVA

In het begin

In augustus 2018 begon de samenwerking tussen MVA en Online ID. Omdat MIVA een goed doel is hebben zij een speciaal Google Ads account waarin Google advertentietegoed beschikbaar stelt. Aan zo’n account zitten wel meer restricties dan aan een normaal Google Ads account. In 2018 zijn de regels die hieraan vastzitten strenger gemaakt en mochten een aantal dingen die voorheen nog wel mochten, niet meer. Dit zorgde voor een dip in het aantal vertoonde advertenties.

Over het bedrijf

Stichting MIVA (Missie Verkeersmiddelen Actie) werd in 1935 opgericht om missionarissen in ontwikkelingslanden te ondersteunen met transport. Tegenwoordig ondersteunt MIVA lokale organisaties in ontwikkelingslanden met onmisbare vervoer- en communicatiemiddelen. Op die manier maken zij medische zorg en onderwijs toegankelijk voor de meest kwetsbaren. Op www.miva.nl kan iedereen het goede doel steunen.

‘MIVA ondersteunt mensen die zich inzetten om anderen te helpen.’

Over het bedrijf

Stichting MIVA (Missie Verkeersmiddelen Actie) werd in 1935 opgericht om missionarissen in ontwikkelingslanden te ondersteunen met transport. Tegenwoordig ondersteunt MIVA lokale organisaties in ontwikkelingslanden met onmisbare vervoer- en communicatiemiddelen. Op die manier maken zij medische zorg en onderwijs toegankelijk voor de meest kwetsbaren. Op www.miva.nl kan iedereen het goede doel steunen.

‘MIVA ondersteunt mensen die zich inzetten om anderen te helpen.’

Hoe we dit hebben aangepakt

Een aantal van de nieuwe regels waren dat de Click Through Rate (CTR) minimaal 5% moest zijn, de kwaliteitsscore van zoekwoorden moest minimaal 3 zijn en enkelvoudige zoekwoorden mochten niet meer getarget worden (zoekwoorden moeten sindsdien minimaal 2 woorden lang zijn). We hebben de campagnes die al bestonden geanalyseerd om te kijken wat voor zoektermen veel verkeer naar de website brachten en hebben Zoekcampagnes gemaakt die aan de nieuwe regels voldoen. Daarnaast hebben we voor MIVA een groot bereik gecreëerd met behulp van Display banners.

De resultaten

We hebben de statistieken van 2019 vergeleken met 2018 in Google Analytics.

  • Het aantal sessies op de website is gestegen met 14,5%.
  • Websitebezoekers blijven gemiddeld 12% langer op de website en bezoeken meer pagina’s.
  • Het bounce percentage (aantal mensen dat de website verlaat zonder interactie) is gedaald.
  • 8,5 miljoen mensen bereikt in 5 maanden met dynamische banner advertenties.

Een beeld van de dynamische banner, ingezet voor groot bereik.

MIVA heeft ook in tijden van Corona speciale steun geleverd.

Stichting MIVA over de samenwerking met Online ID

“De samenwerking met Online-ID is erg prettig. Als stichting hebben we een Google Grants account waarbij we van Google gratis advertentiebudget krijgen. Dat willen we uiteraard zo optimaal mogelijk inzetten. Met alle (steeds wijzigende) richtlijnen van Google is daarvoor specifieke kennis nodig. Suzan en Brian zijn hier echt goed ingedoken om er zo het beste uit te halen. Daarnaast komen zij ook pro-actief met nieuwe ideeën om Stichting MIVA meer naamsbekendheid te geven.”

Terug naar alle case studies