balr.

  • 105% meer omzet in google ads

  • 38% lagere kosten per aankoop in meta ads

  • van 2 naar 6 landen in 2 maanden in zalando

  • snel en geautomatiseerd werken

In het begin

De uitdaging van BALR. was duidelijk: meer omzet uit de webshop en meer online verkopen. Daarnaast wilden ze uitbreiden naar meer landen in Europa.

Google Ads

In het begin werd met de Google Ads campagnes niet met alle producten in Google Shopping geadverteerd. Er lagen nog veel kansen om de Google Ads campagnes uit te breiden en daarnaast ook in meer verschillende landen te gaan adverteren.

Meta Ads

In de Meta Ads campagnes was er veel potentie om uit te breiden en met meer producten in meer landen te gaan adverteren. Voordat uitbreiding gerealiseerd kon worden, moest het rendement omhoog. Daarnaast hebben we aparte campagnes opgezet voor Seasonal, Evergreen en Temporary productgroepen. Hiermee spelen we slim in op de nieuwe collecties, producten die altijd op voorraad zijn en tijdelijke acties.

Zalando

Eerst hebben we de belangrijkste optimalisaties voor Google Ads, Meta Ads en SEO in Nederland en Duitsland doorgevoerd. Vervolgens zijn we gaan uitbreiden naar Spanje en het Verenigd Koninkrijk.  Daarna vroeg BALR. of wij ook konden helpen meer uit Zalando te halen. BALR. was al actief op Zalando in Nederland en Duitsland, maar de productplaatsingen werden handmatig beheerd, wat zeer tijdrovend was. Ook lagen er kansen om de prestaties van de advertenties te verbeteren en kwamen bestellingen van Zalando nog niet door in de backend van de webshop.

Onze aanpak

Google Ads

We zijn in de eerste drie maanden van één Engelse product feed naar vijf geoptimaliseerde product feeds gegaan. Daarmee konden we uitbreiden van enkel adverteren in Nederland en Duitsland met Engelse advertenties – naar adverteren in heel Europa in vijf talen.

We verbeterden de feeds door verschillende feed regels toe te passen en creëerden regels voor betere analyses en slimmere budgetverdeling. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Regels voor betere product titels, waarbij we de pasvorm en maat van het product communiceerden.
  • Regels om de maten en beschikbaarheid van producten te analyseren en vertoningen op basis hiervan bij te sturen.
  • Regels en aangepaste labels om de verschillende collecties en seizoenen te onderscheiden, om prestaties hiervan beter te analyseren en nieuwe collecties meer naar voren te laten komen.
Meta Ads

Door een losse feed per land op te zetten konden we Meta campagnes per taal creëren. Hierin maakten we advertenties met niet alleen afbeeldingen en video’s, maar ook met collecties en catalogussen. Met behulp van de Channable Image Editor creëerden we dynamische advertenties voor specifieke collecties, samenwerkingen en aanbiedingen. We gingen van saaie productadvertenties naar advertenties met een aantrekkelijk design en dynamisch opgehaalde informatie, zoals de actuele productprijzen. Hierdoor werd het doorklikpercentage hoger, de kosten per aankoop werden lager en de ROAS steeg. Bovendien bespaarde dit enorm veel tijd bij de advertentie-creatie.

Zalando

We besloten de Zalando API’s in Channable in te stellen om producten dynamisch door te laten komen. Daarnaast hebben we in samenwerking met Channable een aangepaste orderverbinding met Shopify gecreëerd. Hierdoor werden Zalando productplaatsingen en voorraadbeheer geautomatiseerd en geactualiseerd. Zo konden we in twee maanden van Nederland en Duitsland uitbreiden naar Oostenrijk, België, Italië en Polen. Spanje komt er nu ook bij!

Online ID
Online ID

Over het bedrijf

BALR. is een luxe mode- en lifestylemerk met de focus op kleding, voornamelijk voor mannen. Het merk werd in 2013 opgericht en heeft prachtige samenwerkingen met bekende voetbalclubs en voetballers. Het bedrijf is gevestigd in Nederland, maar actief in heel Europa, en verkoopt zijn producten zowel online als in fysieke winkels.

De resultaten

De nieuwe werkwijze en strategie, waar het gebruik van Channable tools een belangrijke rol in speelde, leidde tot indrukwekkende resultaten over de verschillende kanalen:

Google Ads
  • Vertoningen: +210%
  • Aankopen: +103%
  • Omzet: +105%
  • Conversieratio: +176%
Meta Ads
  • Gemiddelde kosten per aankoop: 38% lager
  • ROAS: +40%
  • Doorklikpercentage naar de website: +65%
  • Dagelijkse kostenbesparing: €500
Zalando
  • Uitbreiding van 2 naar 6 landen binnen 2 maanden.
  • Automatische product listings, waardoor handmatige updates overbodig werden.
  • Snellere geautomatiseerde voorraad updates en verbeterde orderverwerking.
Online ID

balr. over de samenwerking

“”

Conclusie

Dankzij slimme automatisering en de juiste strategische stappen heeft BALR. internationale ambities kunnen verwezenlijken en hebben we kostenbesparingen en prestatieverbeteringen gerealiseerd. Met behulp van Channable tools en regels creëerden we per taal een verbeterde en geoptimaliseerde feed. Dit zorgde voor betere prestaties in Google Ads en Meta Ads en maakte de uitbreiding naar heel Europa mogelijk. Verder werd, met de automatische koppeling voor Zalando listings, tijdrovend en foutgevoelig handmatig werk overbodig gemaakt.

De volgende stap? Verdere uitbreiding en optimalisaties om BALR. als merk het beste op de Europese markt te positioneren.

Online ID

SEA & Marketplaces Marketeer. Gedreven in SEA, Channable en marketplaces. Daarnaast erg handig met metingen, server-side tagging en consent mode.

Yindee

Yindee