Social Media Marketing

Adverteren in de feed van jouw doelgroep

Adverteren op Facebook, Instagram, Pinterest en meer

Het gebruik van social media stijgt nog steeds in populariteit bij verschillende leeftijdsgroepen. Dagelijks hebben social media platformen zoals Facebook en Instagram miljoenen bezoekers. Hoe vet zou het zijn om jouw product hier onder de aandacht te brengen? Met advertenties op social media kun je tienduizenden mensen tegelijkertijd bereiken. Door de vele mogelijkheden die social media marketing te bieden heeft, kun je zorgen voor meer merk- en naamsbekendheid wat uiteindelijk zorgt voor meer conversies.

Waarom adverteren via social media?

Anders dan bij Google Ads hoeven mensen op social media geen zoekopdracht in te typen om je advertentie te zien. De advertenties op Facebook en Instagram zijn meteen zichtbaar tussen de nieuwsfeed en in de stories van gebruikers. Facebook en Instagram kijken naar de interesses, het gedrag en de demografische gegevens van gebruikers. Hierdoor is het mogelijk om heel gericht te adverteren op een bepaalde doelgroep. Volg je bijvoorbeeld veel pagina’s over reizen? Dan is de kans groot dat je advertenties van reisorganisaties te zien krijgt. Daarnaast is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de websitebezoekers die geen aankoop hebben gedaan te “achtervolgen” via social media. Door jouw producten te laten zien in hun social media feed keren zij wellicht terug naar jouw website om alsnog een aankoop te doen! Ook kun je klanten die al een aankoop hebben gedaan op je website opnieuw bereiken via social media. Je kunt nieuwe producten aan deze doelgroep laten zien die passen bij hun voorgaande aankopen. Tenslotte is social media een goed kanaal om in te spelen op actualiteiten en feestdagen. Het is zelfs mogelijk om een advertentie te tonen gericht op de verjaardag van een gebruiker!

Je doelgroep bereiken via Pinterest, Snapchat of LinkedIn

Bij Pinterest en Snapchat kun je net als bij Facebook en Instagram inzetten op interesses en kun je eigen doelgroepen maken om potentiële en bestaande klanten te bereiken. Pinterest en Snapchat staan nog wel in de startblokken qua adverteren, maar desalniettemin zijn er al diverse opties om aan de hand van deze kanalen jouw doelgroep te bereiken.

Pinterest is hét platform om inspiratie op te doen. Als je mooie foto’s gebruikt die een bepaalde beleving met zich meebrengen kan dit leiden tot een mooi resultaat. Snapchat wordt meer gebruikt door een jongere doelgroep. Het is daarom van belang dat je goed nadenkt of dit platform geschikt is voor jouw business. Er is hierbij ook geen sprake van een nieuwsfeed. De advertenties worden vaak weergegeven in Snapchat Stories (Verhalen). Hierbij plaatst een gebruiker een foto of een video die 24 uur beschikbaar is. Daarna verdwijnt de foto of de video. De Stories zijn heel makkelijk over te slaan door de gebruiker. Als je advertentie ertussen staat dan moet deze wel opvallen. Video is dan zeker een goede keuze.

Zijn jouw advertenties bedoeld voor een zakelijke doelgroep? Dan is LinkedIn het juiste kanaal om op te adverteren. LinkedIn heeft meer dan 630 miljoen actieve leden. Het is een ideaal platform om bijvoorbeeld leads te generen, je naamsbekendheid te vergroten of om deelnemers voor een evenement te werven. Daarnaast is het interessant om via LinkedIn updates over je bedrijf te delen. Zo krijg jouw doelgroep een goed beeld over jouw werkzaamheden.

Kortom, er zijn heel veel mogelijkheden om te adverteren via social media. Het is hierbij wel belangrijk dat je goed weet welke dingen je juist wel of juist niet moet doen.

Wat moet je niet doen?

  • Geen tijdsgebonden plan of strategie

  • Persoonlijk met zakelijk mengen

  • Teveel platformen tegelijk inzetten

  • Focussen op het verkeerde publiek

Wat moet je dan wel doen?

  • Zorg dat je dicht bij jezelf blijft

  • Wees actief door interessante berichten te liken en te delen

  • Ken je doelgroep en ga na wat voor hen relevante content is

  • Plaats mooie sfeerfoto’s. Iets dat er aantrekkelijk uitziet verkoopt beter

  • Maak gebruik van video. Video trekt sneller de aandacht dan een afbeelding

Er zijn veel verschillende social media platformen om actief op te zijn en binnen deze platformen zijn er heel veel mogelijkheden. Je moet daarom voor jezelf afwegen welke kanalen voor jouw bedrijf het meest relevant zijn. Binnen Online ID is er een team van experts die voor jou de juiste keuze kan maken en jou kan helpen met het vinden van de juiste strategie.

Wil je meteen aan de slag met social media marketing?

Neem contact op!
Bel ons: +31 161747859