Verpakgigant

Resultaten google ads:

  • 144% stijging van de omzet met behoud rendement

  • 132% meer verkeer naar de website

  • Meer dan 900 nieuwe b2b klanten in 1 kwartaal

  • Nieuw record maandomzet

In het begin

Dankzij een doorverwijzing van een andere klant heeft Verpakgigant contact met ons gezocht en is onze samenwerking in mei 2024 begonnen.

Verpakgigant liep tegen het probleem aan dat ze, door veranderingen in het beleid van Google, niet meer met hun stukprijs voor verpakkingen mochten adverteren. Ze moesten met bundelprijzen gaan adverteren, waardoor het voor de klant niet meer in één oogopslag duidelijk was dat Verpakgigant de voordeligste is. Hierdoor viel de omzet van Google Ads elke maand lager uit dan de maand ervoor. Door te adverteren met de stukprijs liep Verpakgigant het risico dat het Google Ads account opgeschort werd, daarom moest er een nieuw plan komen.

Met het belangrijkste kwartaal (Q4) in zicht was het belangrijker dan ooit om het Google Ads account zo optimaal mogelijk in te richten, zodat ze ondanks de recente ontwikkelingen niet alleen de resultaten van 2023 konden evenaren, maar zelfs konden overstijgen.

Hoe we dit hebben aangepakt

Na waardevolle sparsessies met Verpakgigant hebben we het Google Ads account grondig geanalyseerd. Zo brachten we de verbeterpunten in kaart en voerden we gerichte verbeteringen door om de prestaties te optimaliseren. We hebben de volgende zaken aangepakt:

Productfeed & automatisering

De klant maakte nog geen gebruik van een feed optimalisatie tool. Met Channable hebben we, in bulk, de producttitels en de volledigheid van de productinformatie verbeterd. Daarnaast hebben we onderzocht welke bundel aantallen het meest werden gebruikt door concurrenten binnen Shopping. Doordat we bewust dezelfde bundel aantallen zijn gaan gebruiken als concurrenten, kon Verpakgigant weer opvallen met hun lage prijzen in Google Shopping.

Nieuwe producten worden door onze inrichting in Channable verder automatisch in de juiste campagne binnen Google Ads meegenomen. Dit minimaliseert de kans op foutjes en scheelt een hoop tijd. Daarnaast hebben we in Google Ads scripts ingesteld die een seintje geven als er grote veranderingen in de resultaten zijn zodat wij hier direct op kunnen inspelen.

Slimmere campagnestructuur

Omdat producten uiteenlopende winstmarges hebben, hebben we de campagnestructuur herzien. Door campagnes te splitsen op basis van marge én bijbehorende rendementsdoelen, kregen we scherper inzicht in waar opschalen loont. Zo konden we sneller inspelen op periodes met een hoger conversiepercentage en het budget gerichter inzetten.

Focus op nieuwe klanten

Verpakgigant heeft klanten met een hoge “Lifetime Value” en veel herhaalaankopen. We zagen dat de omzet voorheen voor een groot deel afhankelijk was van de bestaande klanten. Om de omzet exponentieel te kunnen laten groeien lag de focus op nieuwe klanten. Door (in datalagen en conversiemetingen) meetbaar te maken wie terugkerende en nieuwe klanten zijn, konden wij dit onderscheid maken in Google Ads. Samen hebben we de rendementsdoelen voor nieuwe klanten bijgeschaafd zodat we hier meer voor kunnen bieden. Dit is zeer effectief gebleken.

Zoekvolumes optimaal benutten

Verpakgigant heeft een enorm aanbod aan verpakkingsmaterialen, voorheen werd er geadverteerd met hun best presterende producten binnen het zoeknetwerk. Door middel van een uitgebreid zoekwoordonderzoek hebben we talloze extra advertenties gemaakt voor producten waar nog niet eerder op geadverteerd werd. Hierdoor werden we zichtbaar bij enorm veel extra, uiterst relevante, zoekopdrachten. Waar deze campagne eerder voor slechts 2% van de totale omzet zorgde, zorgt deze nu voor maar liefst 22% van de totale omzet en is deze campagne tot een van de belangrijkste campagnes van het account uitgegroeid.

Meetbaarheid & privacywetgeving

In maart 2024 is de privacywetgeving gewijzigd. Om hieraan te voldoen hebben we voor Verpakgigant Google Consent Mode V2 ingesteld en hebben we conversiemetingen ingesteld door middel van Server-Side Tagging. Hierdoor blijft er meer data bruikbaar die cruciaal is om de campagnes, met behulp van AI, slimmer aan te sturen.

Strategisch advies & communicatie

Verpakgigant heeft een eigen marketing team in-house. Door goede communicatie creëren we een sterke crossmediale gebruikerservaring waarbij de site optimaal aansluit bij de Google advertenties en andersom. Daarnaast denken wij strategisch mee, bijvoorbeeld over hoe aanbiedingen het beste aanslaan en wat de beste landingspagina’s zijn. Verpakgigant is een uitstekend voorbeeld van hoe mooi de groei kan zijn als je openstaat voor crossmediale optimalisaties. We werken echt als één team.

Online ID
Online ID

Over het bedrijf

Verpakgigant.nl is dé online verpakkingsgroothandel voor webshops. Bij Verpakgigant.nl draait alles om eerlijke prijzen, topkwaliteit, duurzame keuzes en snelle leveringen. Met een enorm aanbod aan verpakkingen, opvulmateriaal en verpakkingsmachines is Verpakgigant dé totaalleverancier voor zowel grote als kleine bedrijven. Met gratis snelle levering en voordelige staffelprijzen!

De resultaten

Voor Verpakgigant.nl adverteren we in Google Ads sinds 1 mei 2024 en we zien sindsdien een mooie groei! We analyseren de resultaten van de eerste 8 maanden en vergelijken hierbij de tweede helft van 4 maanden (september t/m december) met de eerste 4 maanden (mei t/m augustus).

In Google Ads

  • 144% stijging in de omzet met behoud rendement
  • 85% stijging in het aantal aankopen
  • 132% meer verkeer naar de website
  • Meer dan 900 nieuwe B2B klanten in 1 kwartaal
  • 326% meer omzet uit generieke zoekopdrachten
  • 40% hogere omzet in Q4 t.o.v. Q4 2023
  • Nieuw record maandomzet

In de gehele webshop

  • 58% stijging in totale omzet
  • 51% stijging in aankopen
  • Nieuw record dagomzet
Online ID

Verpakgigant over de samenwerking

“Bij Verpakgigant.nl zijn we superblij met onze samenwerking met Online ID. Ze denken mee, leveren topkwaliteit en hebben onze online zichtbaarheid flink verbeterd. Tot nu toe niks te klagen! Top werk, Online ID!”

Conclusie

Door goede samenwerking, communicatie, analyse en een strategisch plan op maat is de omzet niet alleen teruggekeerd naar het oude niveau, maar is deze daarbovenop met 40% gegroeid!

Nu we dit jaar Google Ads binnen Nederland hebben gedomineerd, gaan we in 2025 van Verpakgigant ook een internationale gigant maken! Zo gaan we met Packriese.de de Duitse markt op en zijn er plannen gemaakt voor België en Frankrijk.

Online ID

SEA Marketeer. Deze Google Ads topper bouwt met veel enthousiasme sterke campagnes en weet precies hoe ze te optimaliseren.

Sam

Sam